Column: Dat bepaalde - De Limburger

2022-06-18 20:39:50 By : Ms. Brittany Chin

08-06-2022 om 08:29 door Sjra Puts

Sjra Puts.  Afbeelding: De Limburger

Het feit dat er geen personeel te krijgen is, is echt geen luxeprobleem. Misschien een luxeprobleem voor de werknemer die het voor het uitkiezen heeft. De werkgever wringt zich in alle bochten.

Het deed me pijn om onlangs te zien dat een horecazaak, waar ik wel eens op een zonnige dag een terrasje pik, de helft van haar terras gesloten moest houden vanwege personeelsgebrek. Van diverse kanten krijg ik vragen over hoe dat aan te pakken. Ik heb natuurlijk geen hoge hoed waar ik diverse konijnen uit tevoorschijn kan toveren. Maar ik zie wel een rode draad. Ik zie do’s and dont’s. Vissers beoefenen hun vak of hun sport op basis van ervaring, hun buikgevoel en creativiteit. Dat is met werkgevers ook zo. Althans, zo zou het moeten zijn. De juiste stek, het juiste gereedschap en vooral het juiste aas. Mijn toekomstige werknemer moet verleid worden. Ik moet hem ervan overtuigen dat ik de enige ben voor wie hij nu wil werken.

‘Pecunia non olet’ (geld stinkt niet), leerde keizer Vespanianus ons. Is geld dan de enige reden waarom een mogelijke werknemer voor u zou kiezen. Ik waag dat ernstig te betwijfelen. ‘Das gewisse Etwas’, zeggen de Duitsers. Dat ene dingetje, die X-factor. Als de toekomstige werknemer u en uw bedrijf niet kent, uw cultuur niet kan opsnuiven, wordt het al lastig. Hoeveel vrijheid heb jij als werknemer om jezelf te ontwikkelen? Word je eerst in een bootcamp gekneed tot hetzelfde poppetje als al die anderen? Ik zal me als bedrijf dus kwetsbaar op moeten stellen. Met de billen bloot laten zien wat onze prospect te wachten staat.

Natuurlijk speelt geld een rol. Ik trof laatst een horecaondernemer die me vertelde dat hij liever in een kleine Fordje rondrijdt dan zijn personeel niet meer dan het CAO-loon te betalen. Dat zegt iets van hem als mens en ondernemer maar wees ervan overtuigd dat zijn medewerkers graag bij hem werken. Iemand deelgenoot maken van je bedrijf, company pride opbouwen, het positieve gesprek zijn op een verjaardagsfeestje. Dan doe je het goed als baas.

En dan hebben we nog de visvijvers. Het behoeft geen betoog dat het weinig zin heeft om in een vijver waarin vijf vissen zwemmen met honderd man te gaan hengelen. Van de andere kant: die vijf kunnen wél gevangen worden. Weet u nog van materiaal en aas en zo? Als we met z’n allen Linked Innen, Facebooken en Tiktokken wordt het niks.

Er is behoefte aan creativiteit! Als bedrijf moet je voor je toekomstige medewerker beeldbepalend zijn. Zorg dat je voor een werknemer in spe een need to have bent in plaats van een nice to have. De sollicitant moet jou leren kennen als mega interessant. Kijk eens naar een van de mooiste sollicitatieprocedures die ik ooit gezien heb. Heineken gebruikt hierin een heel bijzondere manier van werving. Briljant!!

Dus maak een lijstje van dingen die je zeker zou doen om personeel te werven. Maak dan een lijstje van dingen die je kansloos acht. Doe dat laatste lijstje!

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.