Wie heeft herenhoeden vermoord?Denk aan een woord van drie letters dat begint met 'I': Krulwich Wonders...: NPR

2022-05-28 02:39:54 By : Ms. Cherry Wei

Honderd jaar geleden - en toen werd deze foto genomen, in 1912 - gingen mannen het huis niet uit zonder hoed.Jongens droegen petten.Dit is een socialistische politieke bijeenkomst op Union Square in Manhattan.Er zijn misschien een paar blote hoofden in deze menigte, maar ik denk dat die hoofden van vrouwen zijn.Hier is weer een rally, Union Square.Deze keer is het een Occupy Wall Street-demonstratie.Honderd jaar zijn verstreken.Dezelfde plaats.Zelfde soort publiek.Maar deze keer: nauwelijks een hoed.Draai nog een keer terug.We zijn terug, denk ik, op Union Square, met Emma Goldman die met de auto arriveert.Ze is een andere socialist (dit is geen essay over linkshandigen, het gaat over hoeden) en daar is ze, de enige vrouw in een zee van mannen die een zee van hoeden draagt.Dus wat gebeurde er?Waarom stopten mannen met het dragen van hoofddeksels in het midden van de eeuw in Amerika?Het keerpunt, zeggen de meeste mensen, was de inauguratie van John F. Kennedy.Vóór Kennedy droegen alle presidenten hoge hoeden op hun eerste werkdag.Kennedy bracht er een, maar deed hem bijna nooit op.Fashionista's zeggen dat Kennedy, een van onze meest charismatische presidenten, hoeden ongedaan heeft gemaakt.En chronologisch gezien gingen na JFK overal mannen, zelfs kalen als astronaut John Glenn, topless.Astronaut John Glenn (links) en president John F. Kennedy inspecteren de Friendship 7 Mercury-capsule op 23 februari 1962, die Glenn in een baan om de aarde bracht.Rechts staat vice-president Lyndon B. Johnson.Vincent P. Connolly/AP onderschrift verbergenMaar ik ben de zoon van een hoedenontwerper.En mijn vader, Allen S. Krulwich, had een andere verklaring.De president die Amerika ontmaskerde, dacht hij, was Dwight Eisenhower.In de jaren vijftig - en dit was een van Ike's grote prestaties - bouwde hij een enorm snelwegsysteem door heel Amerika.Interstates gingen overal omhoog.Steden breidden wegen, tolwegen, snelwegen en voorsteden uit rond elke grote stad.Mensen konden in plaats van een bus, een tram of een trein naar hun werk te nemen, in hun nieuwe Chevy of Ford stappen en rijden.Vóór Eisenhower maakten veel meer mensen gebruik van het openbaar vervoer.Na Eisenhower gebruikten ze een auto.Dat, denkt mijn vader, zorgde voor het cruciale verschil van kop tot dak.Een persoon van gemiddelde lengte die in een bus, tram of metro staat, heeft ongeveer een meter tussen de bovenkant van zijn hoofd en het dak.Als hij ervoor kiest om een ​​hoed te dragen (die afhankelijk van de hoed zijn lengte 3 tot 18 inch kan verlengen), is er nog steeds veel ruimte boven hem.Dus hij houdt zijn hoed op.Stel je nu dezelfde persoon voor, zittend op de bestuurdersstoel van zijn auto.De afstand van hoofd tot dak is veel kleiner, zo smal dat een man, om comfortabel te blijven, het gepast zou vinden om zijn hoed af te zetten.Totdat auto's de dominante manier van persoonlijk vervoer werden, was er geen architectonische reden om je petje af te zetten tussen huis en kantoor.Met het snelwegsysteem van Dwight Eisenhower kwamen auto's, en auto's maakten hoeden onhandig, en voor het eerst experimenteerden mannen, verpletterd door de lage plafonds in hun auto's, met het verwijderen van hoeden, en begonnen het leuk te vinden.Ja, er kunnen andere motieven zijn geweest;Kennedy had geweldig haar;dat deden de Beatles ook, de mode was in die tijd enorm aan het veranderen, maar als we op zoek zijn naar een president om de schuld te geven - en mijn vader, wiens bedrijf in de jaren zestig en zeventig leed - iemand de schuld wilde geven, dan sta ik achter hem : Ik geef Ike de schuld, omdat Ike de snelwegen bouwde die de auto's creëerden die de daken verlaagden die de hoeden verpletterden die de mode veranderden die het bedrijf verwoestte dat de Krulwiches steunde.