Een gezichtspunt: de kracht van rood dragen - BBC News

2022-05-21 18:43:14 By : Ms. Dana Chen

Rood is dit seizoen weer helemaal in de mode.De kleur wordt al lang in verband gebracht met macht, maar naast dat lopen is ook een stroom van gevaar, legt Lisa Jardine uit.Wat moet de stijlvolle vrouw in september dragen?Het antwoord is volgens de modebladen rood."Sanguine tinten hebben dit seizoen een dodelijke fascinatie", schrijft het tijdschrift Vogue."Meer oogverblindend dan dodelijk, deze rode tinten zijn gezond, warm en levendig, wat bewijst dat het hart van de mode sterk en zeker klopt."Tegenwoordig, als het om kleur gaat, dragen we wat we kiezen.Maar dat is niet altijd zo geweest.In Tudor Engeland probeerden opeenvolgende vorsten de sociale status te bepalen aan de hand van kleding - Henry VIII keurde tijdens zijn bewind vier afzonderlijke weeldewetten goed.Een strikte code regelde het dragen van "dure kleding", en rood was een van de meest streng gecontroleerde kleuren.Geen Engelsman met de rang van ridder van de kousenband mocht karmozijnrood fluweel dragen in hun japonnen, jassen of enig ander deel van hun kleding.Een overtreding van deze regel kan leiden tot inbeslagname van het gewraakte kledingstuk en een boete van 40 shilling.De kwestie was in wezen wie er mocht pronken met hun beschikbare rijkdom.Rood was verreweg de duurste kleurstof en fluweel de duurste van alle stoffen.Rode stof werd in deze periode geverfd met vier hoofdkleurstoffen - meekrap, kermes, cochenille en korstmos.Hiervan was de duurste kermes, een kleurstof gemaakt van de uitgedroogde lichamen van insecten, die een weelderige, diepe karmozijnrode kleur produceerde.Geïmporteerd uit Spanje en Portugal, was het onderworpen aan hoge invoerrechten.Officiële schilderijen van Henry VIII portretteren hem in zijn parlementsgewaden - de gewaden die hij droeg om Westminster bij te wonen - "van crimosyn veluete".Deze afbeeldingen laten zien hoe rood door de vorst werd gebruikt om zijn gezag en macht over zijn volk te laten gelden.Degenen die aan het hof aanspraak maakten op de grootste macht, kozen scharlaken als de kleur van de livrei van hun gevolg - de weeldewetten stonden een persoon van voldoende rang toe om hun hele huishouden te kleden in de dure stoffen en kleuren die ze zelf mochten dragen.Red speelde zijn rol in de machtsspelletjes die Hilary Mantel zo levendig vastlegt in Wolf Hall.Op het hoogtepunt van zijn succes aan het hof was de huisstijl van Thomas Wolsey passend weelderig - en rood."Zijn heren, met een zeer groot aantal," zo vertellen de archieven, "waren gekleed in livreijassen van karmozijnrood fluweel van de zuiverste kleur die kon worden uitgevonden en al zijn yeomen en andere lagere officieren waren in jassen van fijn scharlaken."Na 1515 mocht Wolsey als kardinaal de karmozijnrode muts en gewaden van dat ambt dragen, en hij deed dat met veel plezier.Zijn kleermakers-aanmatiging heeft zeker bijgedragen aan het groeiende geloof van de koning dat Wolsey boven zijn stand uitsteeg, en aan zijn uiteindelijke ondergang in 1530.Voor degenen die niet durfden te pronken met hun rode kleding zoals Wolsey deed, zou een discrete rode voering op een mouw kunnen dienen om mensen te laten weten dat je het je kunt veroorloven om je duur te kleden als dat mag.Vooral rijke kooplieden waren bereid een boete te riskeren door een felrode voering aan een kraag of mantel te flitsen.Het is niet verrassend dat het kroningskostuum van Henry VIII een rel van rood was.Dit staat in zijn boekhouding als volgt: "2 hemden waarvan de ene van gras is en de andere van karmozijnrode tartarynzijde... een jas van karmozijnrood satijn die grotendeels is geopend zoals de hemden zijn geweest aan de welke jas zijn slang zal worden geregen met lint van zijde... een wapenrok van karmozijnrood satijn behaard met pure menyver... Een grote mantel van karmozijnrood satijn behaard met pure menyver... En een geweldig kant van zijde met 2 kwastjes ook van karmozijnrood... een kleine hoed of Cap van landgoed van Crimson Satin hermelijnd & gegarneerd met lint van goud."BBC - Geschiedenis - Thomas WolseyOver dit alles droeg hij de verplichte scharlaken fluwelen parlementsgewaden.Het lijkt er ook op dat de koning een persoonlijke voorliefde had voor rood - het domineert zijn Great Wardrobe-rekeningen, waarin zijn dagelijkse uitgaven aan kleding en huishoudelijke artikelen worden beschreven.Hij hield ervan dat zijn wand- en bedmeubels ook rood waren.Een prachtige reeks namen maakt onderscheid tussen de verschillende tonen en diepten van de tint waarnaar wordt verwezen - karmozijn en scharlaken waren het diepst en helderst, murrey was paarsrood, sanguinisch bloedrood, anjer en vleesgeworden diep vleeskleurig.Maar rood had andere, meer negatieve connotaties - vooral als het door een vrouw werd gedragen.Het boek Openbaring maakte voor vroegmoderne protestanten expliciet het feit dat de kerk van Rome een "scharlaken vrouw", de "hoer van Babylon" was:"En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, vol namen van godslastering, met zeven koppen en tien horens. En de vrouw was getooid in purper en scharlaken, en versierd met goud en edelstenen en parels, met een gouden beker in haar hand vol gruwelen en vuilheid van haar hoererij. En op haar voorhoofd was een naam geschreven: Mysterie, Babylon de Grote, de moeder van hoeren en gruwelen van de aarde."Als vrouwelijke koningin was Elizabeth I zich maar al te bewust van de symboliek die aan haar persoon vastzat.Ze koos voor weelderig borduurwerk en kostbare edelstenen in plaats van scharlaken om haar rijkdom en macht over te brengen bij ceremoniële gelegenheden.De "Maagdelijke Koningin" speelde tijdens haar lange regeerperiode op thema's als zuiverheid en opvoeding (de ideale vrouwelijke deugden).Dat betekende rijkelijk versierde witte satijnen japonnen voor formele gelegenheden, het borduurwerk dat de positieve symbolen van vrouwelijke heerschappij naar voren bracht - de pelikaan voor zelfopoffering, de zeef voor kuisheid.Verenigingen van gezondheid moedigden meer gewone mensen aan om een ​​beetje rood aan hun outfit toe te voegen (waar, intrigerend, de hedendaagse Vogue nog steeds naar verwijst).Scharlaken wol werd verondersteld een belangrijke rol te spelen in een gezonde levensstijl.Gedragsboeken die in de eerste helft van de 16e eeuw circuleerden, adviseerden: "Laat uw slaapmuts van scharlaken zijn en in uw bed niet te warm of te koud liggen, maar gematigd."We kunnen er niet zeker van zijn of de legendarische scharlakenrode petticoat en het lijfje gedragen door Mary Queen of Scots, en onthuld vlak voor haar executie toen haar zwarte satijnen japon werd verwijderd, echt een trotse verklaring was van haar rang en katholieke geloof, of gewoon een praktische poging om blijf warm en voorkom dat een rilling op het schavot als angst wordt geïnterpreteerd.Dat brengt me terug naar het heden, of in ieder geval naar de 20e eeuw.Op de ochtend van 2 juni 1953 vertrok koningin Elizabeth II vanuit Buckingham Palace voor haar kroning in Westminster Abbey.Ze werd op elke centimeter van de weg gevolgd door de televisiecamera's van de BBC.Langs de hele route beschreven respectvolle commentatoren de processie op gedempte toon.Binnen in de abdij volgde de doyen van commentatoren, Richard Dimbleby, de ceremonie zelf vanaf een uitkijkpunt hoog boven het schip.De volledige zeven uur durende verslaggeving werd opnieuw gemasterd en opnieuw uitgezonden in 2013, op de 60ste verjaardag van het evenement.Terwijl ik me neerzette om dit historische stuk uitzending te proeven, was ik verheugd om wat leek op een struikelblok te vangen in het gepolijste commentaar (niet Dimbleby natuurlijk).Toen Elizabeth II's koets uit Buckingham Palace kwam, zei hij: 'Hier komt de jonge koningin', of woorden in die zin, 'in haar scharlakenrode staatsgewaden'.Maar terwijl de camera naar de sprookjesachtige gouden koets draaide, kon je duidelijk zien dat ze helemaal in rijk geborduurd wit was.Ik ben er vrij zeker van dat het paleis heeft besloten dat de nieuwe koningin niet in scharlakenrood door de straten van Londen zou paraderen, zoals haar vader en grootvader hadden gedaan (beiden waren in scharlaken en hermelijn naar Westminster gereisd).Het was Elizabeth zelf die de koninklijke naaister Norman Hartnell had opgedragen dat haar kroningsjurk van weelderig wit satijn moest zijn, zoals de bruidsjurk die hij zes jaar eerder voor haar had ontworpen.Zelfs in de jaren vijftig kon een vrouw in het rood te veel negatieve ondertoon hebben.Ik heb zelf een grimmige herinnering aan de aankomst in het Bordeaux-huis van mijn Franse penvriend van 11, in een nette rode jurk die mijn moeder voor me had gemaakt, en de grootmoeder van Dominique die scherp uitsprak: "Elle n'a pas honte" - vrij vertaald: "Ze is een schaamteloze hussy."Die boventonen van welke kleur een vrouw draagt, zijn nu zeker zo goed als verdwenen.Zelfs de koningin draagt ​​rood bij openbare gelegenheden en het schijnt een van de favoriete kleuren van de hertogin van Cambridge te zijn.Ik denk zelf aan misschien een rood shirt deze winter.Sommige overblijfselen van symboliek houden zich echter zeker vast aan scharlaken.Vrouwen in het rood in fictie zijn nog steeds stoutmoedig, gevaarlijk, wetend.De bruidsmodebladen zijn deze winter enthousiast over rode trouwjurken.Persoonlijk vind ik dat een stap te ver gaan.A Point of View wordt uitgezonden op vrijdag op Radio 4 om 20:50 BST en herhaald op zondag, 08:50 BSTAbonneer u op de e-mailnieuwsbrief van BBC News Magazine om artikelen in uw inbox te ontvangen.Nieuwe leider belooft eenheid na verkiezingswinst AustraliëMaak kennis met de nieuwe premier van AustraliëAlleen diplomatie kan een einde maken aan de oorlog in Oekraïne, zegt ZelenskyMaak kennis met de nieuwe premier van AustraliëMonkeypox: Tijd om je zorgen te maken of om te negeren?De vrijwillige chauffeurs die hun leven riskeren voor anderenGeschoten Palestijnse familie claimt misbruik door de Israëlische politieOver de Mughal-keizer wordt vandaag nog steeds gedebatteerdOnline groepen jagen op babyvoeding tijdens VS-tekortCybermannen, lavastromen en andere afbeeldingen'Mijn angstaanjagende 37 uur op een windsurf in dodelijke zeeën' Video 'Mijn angstaanjagende 37 uur op een windsurf in dodelijke zeeën'De verborgen gevaren van vitaminepillenDe gigantische diepe aarde 'blobs' verbijsterende wetenschappersZe behoren tot de grootste bouwwerken van de planeet - en ze zijn een totaal mysterieDe steden veranderen kantoren in luxe appartementenKantoorgebouwen zijn spooksteden, dus high-end appartementen nemen hun plaats inHouse of Maxwell: één familie, tientallen jaren van schandaalDeze documentairereeks onderzoekt de levens van deze in ongenade gevallen familie gedurende 50 jaar© 2022 BBC.De BBC is niet verantwoordelijk voor de inhoud van externe sites.Lees over onze aanpak van extern linken.