Recensie: Drie op een rij: Alt-J is móói maar blijft beschaafd (best kept secret) | OOR

2022-06-25 01:19:56 By : Ms. Rum Song

Vijf minuten voor opkomst knalt de klassieker Hey Boy Hey Girl van Chemical Brothers uit de luidsprekers van Best Kept Sectret. Als deze inloopmuziek voor Alt-J door Alt-J zelf is uitgezocht, maken ze het zichzelf bewust bijzonder moeilijk. Zoveel beats per minute en zo’n hoge dansfactor gaan ze zelf nooit meer halen als headliner van de vrijdagavond. Zelfpijniging. Dat valt mee. Zelfovertuiging is een beter woord, want het moet gezegd: die trage opener met een surplus aan lage tonen mist ook zijn effect niet.

‘Ik heb mijn ziel verkocht’, hoor ik een van de heren zingen in Bane, openingstrack van het laatste album The Dream. De stemmen van Joe Newman (gitaar/bas) en Gus Unger-Hamilton vullen elkaar prachtig aan. De een zingt wat nasaler, de ander wat hoger en zuiverder. Op het podium is het de hele show, toch bijna anderhalf uur, drie op een rij. Statischer kan een optreden niet zijn. Hoe belangrijk kan een lichtshow met ronduit verpletterend fraaie visuals zijn als compensatie daarvan? Nou, in dit geval is die essentieel. Hoed af voor de kunstenaar die dat in elkaar zette.

Want is Alt-J eigenlijk een saaie groep op het podium? Ja. Hebben ze wel een paar dozijn mooie liedjes? Ja, dat ook. Die spelen ze ook prima, en het geluid is werelds. Maar aan een beetje opsmuk, nee, daar doen ze niet aan. Zelfs de behoorlijk massaal meegezongen culthits worden nergens verlengd, van extra beats of een extended version voorzien. Het blijven korte afgeronde songs. Het is wat het is. Dat het publiek het intro en het refrein van het inmiddels toch al weer tien jaar oude Matilda al zingend volledig voor zijn rekening mag nemen is al heel wat.

Toch is de band uitgelaten. Ze staan voor het eerst in vier jaar weer op een festival, voor de derde keer op Best Kept Secret en voor het eerst als headliner van een dag. Feestnummers zullen het nooit worden, toch mag het optreden terecht op veel bijval rekenen en blijven de visuals – met veel water, kwallen, scholen vissen, haaien zelfs en kaarsen om podium One op dag één uit te blazen – oogverblindend mooi.

De organisatie verdient een pluim om het aan te durven deze band deze prominente plek op het affiche te geven. Want gewaagd blijven het a capella gezongen stuk en sommige songs van The Dream wel degelijk, zoals Philadelphia met een sample uit een klassieke opera en de synthesizer die even klinkt als een klavecimbel. Prima optreden, maar beschaafd blijft alles wel. Ondanks het feit dat er nog flink bewogen wordt op onder meer de nieuwe tracks U&Me en Hard Drive Gold, en de oudere tracks Breezeblocks en Left Hand Free tijdens de toegift. Het echt uitbundige feestje is voor de dj’s wat dieper in de nacht.

Gezien: Best Kept Secret 2022, Stage One (22.30 uur). Lees hier al onze verslagen van Best Kept Secret.

pinkpopmaneskin Måneskin is een rock & roll-wolf in schaapskleren  19 juni 2022 Sinds het Eurovisie Songfestival van 2021 is Måneskin een internationale hit. Met hun eerste single Zitti E Buoni (vertaald: 'Zit ... pinkpopfloor jansen Dubbele dosis Floor Jansen gaat er goed in op Pinkpop 18 juni 2022 De soloshow van Floor Jansen die we vrijdagmiddag op de IBA Parkstad Stage zien, is een van de vele ingeloste ... pinkpopmetallica Kwetsbaar Metallica perst alle energie eruit op Pinkpop 20 juni 2022 Daar staan we dan, bij de eerste hoofdact van Pinkpop in jaren. Er staan heel, heel veel mensen. Niet op ...